lørdag, august 21, 2010

Stian Landgaards sci fi-fantasier.



Stian Landgaard søker i et innlegg skrevet i egen blogg;

Fantasylitteratur som middelaldersk eskapisme

http://www.landgaard.no/2006/04/24/fantasylitteratur-som-middelaldersk-eskapisme/#comments

og deretter postet i Litteraturbloggen gjennom en analyse av sci fi eller fantasilitteraturen å beskrive denne litteraturen som banal, endimensjonal og disneyfisert. Etter å ha lest innlegget kan det trygt konstateres at Landgaard tydeligvis ikke har lest mye science fiction litteratur selv...

''Et vesentlig aspekt ved å lese skjønnlitteratur er å kunne transcendere den generelle situasjonen man befinner seg i. Men denne overskridelsen trenger ikke å være eskapistisk; den kan godt være motivert av leserens søken etter opplevelser og visdom som er relevant for nettopp hans liv. Fantasy, blant annet, gir derimot leseren en mulighet til å flykte til en enklere verden. ''

Dette stemmer bare for en viss egen lokal genre innenfor fantasylitteraturen; nemlig heltedramaer med mytologi, tanker og moral hentet fra middelalderens begrepsverden ... eller slik vi oppfatter den.
Dette dreier seg som regel om ganske banal ensporet litteratur skrevet for tenåringer, fylt av action, vold og spenning.

Men det finnes en ganske annen type fantasy eller sci fi-litteratur, nemlig den som pretenderer å undersøke hva som skjer med mennesker i andre miljøer og konstellasjoner enn den vi møter i vår jordiske hverdag, der de litterære skikkelsene stilles overfor problemstillinger og situasjoner som er ganske annerledes enn vi opplever i hverdagen. Dette er ingen eskapisme til en enklere verden, snarere til en mer komplisert verden ... og alltid til en annerledes verden.

Denne litteraturen har helt andre ambisjoner enn å underholde, dens pretensjoner er å skape nye, ukjente, annerledes miljøer som det kunne være mulig for mennesker å leve i, bedre og sunnere samfunn der andre lover og regler og mål for menneskenes liv gjelder, og avdekke og vise hva som hender  med menneskene i slike samfunn.

Skjønt noen av disse bøkene er dystopier som søker å advare mot hva som kan skje med samfunnet under visse omstendigheter, de er advarsler mot visse typer samfunn, eller mot tendenser i samtiden.

Selv har jeg hatt stor glede og utbytte av å lese sci fi-berømtheter som Clifford D. Simak, Kurt Vonnegut, Ray Bradbury, Doris Lessing, Tor Åge Bringsværd og andre forfattere som skriver fantasy.

Jeg tør vedde på at Stian Landgaard ikke har lest meget av denne typen fantasylitteratur, siden hele hans innlegg bærer sterkt preg av fordommer og uvitenhet om denne litteraturens eksistens.

11 kommentarer:

  1. Konklusjon;

    Landgaard har skrevet et briljant, velskrevet og lærd innlegg om noe han overhodet ikke har peiling på...og alle som leser dette vrøvlet og ikke selv vet noe om sci fi vil jo nå gå glipp av vesentlige litterære opplevelser, dersom de tar alvorlig Landgaards ord om at all sci fi bare er noe banalt endimensjonalt søppel beregnet for tenåringsgutter og andre mennesker uten sjelelig dybde til å kunne lese ''skikkelig'' litteratur... og dermed skygger unna denne litteraturen

    SvarSlett
  2. Betimelig innvending, Poe, men jeg berører overhodet ikke sci-fi-litteraturen her, som vel kan regnes som en undergenre av fantastisk litteratur. Jeg snakker om fantasy, som er en annen undergenre, men du har helt rett i at jeg snakker om "heltedramaer med mytologi, tanker og moral hentet fra middelalderens begrepsverden". Innenfor den rammen mener jeg at innlegget står støtt.

    SvarSlett
  3. Jeg skrev dette innlegget før jeg hadde lest kommentarene under Landgaards innlegg på LB...der han nå innrømmer at han ikke vet noe særlig om fantasy, og at alt han har lest i genren er bare bullshit skrevet for unger.

    ''Så si det heller slik, da: Den fantasylitteraturen som handler om trollmenn, sverd, profetier og skjebnebestemmelse, synes jeg ikke noe særlig om. Jeg antar det finnes fantasylitteratur som havner utenfor disse rammene?''

    Right!

    SvarSlett
  4. Vel Landgaard, jeg oppfatter det slik at du blander sammen sci fi og fantasy og all lignende type litteratur i en enste stor potte og fordømmer det alt sammen som bare tomt møl blottet for ånd...

    det er jo sci fi de bøkene du refererer til, er de ikke det da?

    hvis de foregår på andre planeter eller dimensjoner så er det sci fi...

    SvarSlett
  5. Jeg skal ikke blande meg opp i diskusjonen.Nå har jo Stian fått på pukkelen ved flere anlednninger,rett nok etter selv å invitere til det, på flere enn en måte.
    Den boken hans, som vi noe uærbødig har fleipet med...Herrer i osv.Den både har jeg og har lest.I en del av tankerekkene han fremfører,er jeg skikkelig med, samt får noen nye tanker og vinklinger.
    Sånn er det med den saken, i rettferdighetens (min) subjektive verden.

    Når kommer neste bok Stian ? Jeg vet du holder på med den ? Har du foreks. gitt den noen titel enda, eller tar du det til slutt ?
    Spørsmålet er oppriktig ment.

    Sveinung.

    SvarSlett
  6. Poetrix: Slik jeg forstår det, er sci-fi en genre som handler om andre verdener, ja, men mer i et fremtidsperspektiv, hvor hypermoderne teknologi utgjør en slags ramme for fortellingen. Fantasy, derimot, er vanligvis situert i et naturmiljø, i en fortidig verden, bare at magi overtar teknologiens rolle.

    Men det finnes jo så mange genreblandinger at man alltid vil finne bøker som går på tvers av dette. Likevel er det vanlig å definere sci-fi og fantasy på denne måten, og det var altså fantasy, med de nevnte begrensninger, jeg tok for meg.

    Fauske: Takk for det. Neste bok jobbes det med, ja. Kommer kanskje i 2011. Tittelen er Det absolutte nullpunkt. Tror jeg, da.

    SvarSlett
  7. Jeg foreslår Merrer i de åndssvakes rike...med tanke på hvordan kvinnene nå snart har overtatt all styringa i samfunnet...snart lever vi alle sammen i en eneste stor barnehage...flere departementer består nesten utelukkende av kvinner allerede

    og der i det nye samfunnet som er i ferd med å vokse fram gutter...der gjelder det å være LYDIGE og snille barn...ellers...

    snart går alle menn på ritalin, slik at de sløvt og passivt føyer seg etter kvinnene...

    SvarSlett
  8. hmmm så da ser det ut til at jeg heller ikke denne gangen greide å ta den alltid så etterettelige og korrekte Landgaard i en inkurie så og si...det var som fankeren altså?!

    SvarSlett
  9. Men har du lest noe science fiction da...eller space fiction, som Doris Lessing kalte sci fi litteraturen sin...

    husker jeg leste Shikasta for mange år siden...det var den beste og mest fantastiske boka jeg hadde lest inntil da...skal lure på om den har tålt tidens tann.

    jeg var meget begeistret for Hermann Hesse som 20 åring...men da jeg leste Steppeulven og Demian et tiår senere oppdaget jeg at det bare er tomt vås og garbage...

    SvarSlett
  10. Poetrixx: Hehe!

    Nei, hverken science eller space fiction. Det har aldri appellert så sterkt til meg. Men du har tydeligvis lest en del av det og har god peiling.

    "Steppeulven" har jeg lest, jeg fant den interessant og filosofisk, men det er jo litt mer mainstream litteratur.

    SvarSlett
  11. Science fiction og space ercetion ?. Nå må dere slutte,slikt prat hører til på LB. By the sputnik,tror jeg leste en sånn vovet bok for mange engleår siden. Tror den het :Den røde turbin.(?)

    Stian sier:
    Fauske: Takk for det. Neste bok jobbes det med, ja. Kommer kanskje i 2011. Tittelen er Det absolutte nullpunkt. Tror jeg, da

    Værsågod vedr. kompliment om boken din, rett skal være rett.Boken har mange gode betraktninger.

    Med hensyn til den nye boken,blir spennende, keep us informed.

    Stusset litt på titelen, forstår så at den henleder til en sann tragisk berettelse om LB. "Det absolutte nullpunt", er i så måte helt glimrende. ho ho.

    Ok, regner med at du straks blir ekskludert fra LB, no worry, kom hit, her banker hjertene noen og enhver sønder og sammen.

    Navnet mitt er og blir Sveinung.Han Fauske praktiserer som gateprest i Red Light District for tiden. Aldri har den mannen vært så ivrig og nidkjær i tjenesten før.

    Sveinung.

    SvarSlett