tirsdag, august 17, 2010

Charles Bukowski om skriving. Don't do it!

Her er noen velvalgte visdomsord og utmerkede råd av den godeste Charles som nittini prosent av norske forfattere burde lagt seg på minne og fulgt, slik at verden hadde vært spart for det banale surret som ustanselig renner ut av deres sløve forstyrrede hjerner:

if it doesn't come bursting out of you


in spite of everything,

don't do it.

unless it comes unasked out of your

heart and your mind and your mouth

and your gut,

don't do it.

if you have to sit for hours

staring at your computer screen

or hunched over your

typewriter

searching for words,

don't do it.

if you're doing it for money or

fame,

don't do it.

if you're doing it because you want

women in your bed,

don't do it.

if you have to sit there and

rewrite it again and again,

don't do it.

if it's hard work just thinking about doing it,

don't do it.

if you're trying to write like somebody

else,

forget about it.

if you have to wait for it to roar out of

you,

then wait patiently.

if it never does roar out of you,

do something else.



if you first have to read it to your wife

or your girlfriend or your boyfriend

or your parents or to anybody at all,

you're not ready.



don't be like so many writers,

don't be like so many thousands of

people who call themselves writers,

don't be dull and boring and

pretentious, don't be consumed with self-

love.

the libraries of the world have

yawned themselves to

sleep

over your kind.

don't add to that.

don't do it.

unless it comes out of

your soul like a rocket,

unless being still would

drive you to madness or

suicide or murder,

don't do it.

unless the sun inside you is

burning your gut,

don't do it.



when it is truly time,

and if you have been chosen,

it will do it by

itself and it will keep on doing it

until you die or it dies in you.



there is no other way.



and there never was.
 
 
 
http://oldpoetry.com/opoem/show/43542-Charles-Bukowski-So-You-Want-To-Be-A-Writer

46 kommentarer:

  1. ''if you have to wait for it to roar out of

    you,

    then wait patiently.

    if it never does roar out of you,

    do something else.''

    ord en viss roar burde lagt seg på minne...

    SvarSlett
  2. ''don't be like so many thousands of

    people who call themselves writers,

    don't be dull and boring and

    pretentious, don't be consumed with self-

    love.

    the libraries of the world have

    yawned themselves to

    sleep

    over your kind.

    don't add to that.''

    og denne går til Torgrim Eggen...

    SvarSlett
  3. ''unless it comes out of

    your soul like a rocket,

    unless being still would

    drive you to madness or

    suicide or murder,

    don't do it.''

    Men en mann...en eneste mann som jeg har sett her i Norge skriver faktisk slik...som om litteraturen strømmer ut av en rakett...og det er KEN JENSEN!

    SvarSlett
  4. Jeg tror det er med litteraturen til Jensen som det er med å røyke hasj eller å lytte til dyp klassisk musikk; i begynnelsen skjer det ingenting...man merker ingen virkning de første gangene.

    Med hasjen skyldes det visstnok at et lager i levra fylles opp med de virksomme stoffene inntil lageret er fullt og disse stoffene flyter ut i kroppen...og med klassisk musikk er det kanskje noe av det samme; bevisstheten må fylles opp med disse tonene inntil det renner over i resten av hjernen og man plutselig oppfatter den lifligste og vakreste musikk fra andre verdener...mao det skjer en tilvenningsprosess...en barriere må brytes.

    jeg begrep ingenting av Jensens litteratur da jeg leste det første gang....jeg registrerte jo at det var en helvetes masse energi i den og at den var helt vill og gal, på grensen til psykotisk...men først nå har jeg lært meg å gjenkjenne og sette pris på den sinnssyke og absurde humoren, som jeg aldri har sett maken til noen steder.

    Ken Jensen betrakter jeg som en befrier av menneskene, især av de stive og alvorlige nordmennene, en lærer, veiviser og forløser av dypere, gjemte, ukjente lag i menneskesinnet som inntil nylig har vært stengt for oss.

    Men nå har denne mannen åponet dem opp for oss...i hvert fall for meg ... og jeg ler og ler, en helvetes befriende og deilig latter som gjør dagen enda mer lystbetont og herlig å oppleve seg gjennom.

    KJ skulle vært hedret og tildelt de høyeste priser som er mulig å oppnå...ja Nobels Literaturpris ville ikke vært for lite...i stedet opplever vi at han faen ikke blir utgitt engang, unntatt på eget forlag...dette er bare enda et skandaløst bevis på hvor fucking TEIT og korrupt den kulturen vi lever i er.

    Men nå skal det faen meg snart bli andre boller!!!!!

    SvarSlett
  5. ''If you're doing it for money or

    fame,

    don't do it.

    if you're doing it because you want

    women in your bed,

    don't do it.''

    dette er mine grunner for å skrive...er det ikke det samme for alle da???

    Dette pisset om at stoffet bare MÅ ut av deg, slik at du kan dele godbitene med resten av verden ... hahahayeah right, give me a break!

    SvarSlett
  6. hehehehe ser Roar Sørensen heftig benekter at det kan være noe i dette...han føler seg nok truffet ja...især dette med å måtte lete etter ord...alle vet jo at han sitter og vrir og vrenger ut og inn på setningene...hovedsakelig for å unngå ''klisjer''..

    SvarSlett
  7. let me remind u...bukowski var selv en av verdens største forfattere...og det er nettopp folk som sørensen han beskriver her og advarer mot...

    SvarSlett
  8. bukowski ruler.

    Ken Jensen er "liksom modig", skriver slik de fleste kan,men som de avholder seg fra å gjøre. Skriveriene er som "liksom villskap" nokså tamt, de fleste av Keneboys skriverier. Først litt liksom sjokkerende, så går det fremover i samme drittduren hele veien.
    Muligens det skyldes impotens.Overdreven "maskulin" idrett og fantasier om sex i alle varianter, er som kjent klare symptomer på mannelig seximpotens.

    Hasj har også en langtidsvirkning på hjernen, stoffet setter seg fast. Hasjbrukere blir sløve og mister tidsbegrepet, alt er slow motion. Gleden ved hasj, er for brukeren, at han blir pikeaktig fnisete og opplever alt som veldig hysterisk morsomt. Etter lang tids bruk kommer depresjonener og vrangforestillinger. Derfor fortsetter hasjbrukeren å medisinere seg selv med hasj. Hasj kan være mer avhenghets skapende enn heroin. Folk på heroin kan slutte, det er sjeldent den som bruker hasj slutter.

    Bjørn

    SvarSlett
  9. høres ikke ut som om du har røkt så veldig mye hasj akkurat...hvor har du hentet disse rare forestillingene fra Bjørn?

    Nå fungerer det selvsagt litt ulikt på ulike personlighetstyper, liksom alle rusmidler...men for mitt vedkommende så tenker jeg minst ti ganger dypere og klarere enn jeg gjør når jeg er nykter...det er en helt annen dypere konsentrasjon og forståelse av virkeligheten man opplever...og alle inntrykk blir så meget mere levende og dypere...derfor kan selv det mest banale TV-program eller musikk f.eks.fortone seg som uhyre interessant.

    jeg har personlig hatt enormt utbytte av å røyke hasj,men man bør begrense røykingen...hvis man røyker hver dag blir man sløvere og virkningen reduseres.

    SvarSlett
  10. ''Ken Jensen er "liksom modig", skriver slik de fleste kan,men som de avholder seg fra å gjøre''

    kanskje det...men forskjellen er altså at kennieboy setter seg ned og GJØR det. Han har gutsen og tarmstyrke nok til ikke å drite i buksa mens han sitter og godggjør seg i alle disse blodige eksessene, som de fleste av oss sikkert ville gjort. og han har ikke minst mot til å gi ut dette...og for all fremtid ha ødelagt sitt gode eller dårlige navn og rykte...alt ettersom

    Når det gjelder det jeg har skrevet om romanen hans og om hvor genial og nyskapende den er så må jeg ta et ørlite forbehold.

    Det jeg leste for et par år siden og som jeg fant ganske uinteressant og heseblesende og vanvittig den gang, er sannsynligvis ikke det samme som KJ har lagt inn i eget innlegg her...muligens var det andre avsnittet ikke så bra som det kapittelet han har lagt inn her...I really cant tell.

    eller kanskje det må en viss tilvenningsprosess til før man fornemmer hva det er duden formidler, før man kan sette pris på teksten, slik jeg har vært inne på før...

    Det er altså mulig at ikke HELE boken er like vanvittig morsom og forrykende hele veien...men uansett har jeg sett partier i den boka somm er noe av det morsomste jeg har lest noensinne...

    SvarSlett
  11. det blir spennende å se hvordan det går med den engelske versjonen...jeg tror dette er stoff som passer hånd i hanske for amerikanere!

    nå gjelder det bare at boken blir oppdaget...at ryktene sprer seg og den først blir in blANT UNGE GUTTER KANSKJE...OG ET SLAGS KULTFENOMEN...OG SÅ UTVIKLER SEG DERFRA....da kan pengene renne inn på kontoen!

    Send meg et eksemplar når du blir rik da ken!

    SvarSlett
  12. hav med å lage en tegneserie av boken...har du tenkt på det???

    SvarSlett
  13. Vedr. avhengighet hasj kontra heroin.Det å klare å slutte med de tingene.

    tro meg eller ikke, jeg kjenner noen liberale leger som i samtaler, meningsutvekslinger osv. har kommet med de observasjonene.

    Hvor det er slik, er ikke klarlagt. En teori går ut på at brukere mener hasj er mindre farlig enn heroin.

    Du sier videre noe som det er ganske stor enighet om:
    "jeg har personlig hatt enormt utbytte av å røyke hasj,men man bør begrense røykingen...hvis man røyker hver dag blir man sløvere og virkningen reduseres"
    Bjørn.

    SvarSlett
  14. Svinung kaller Poetrixx.

    Bloggen din blomstrer med en mengde kommentarer på dine spennende aktuelle innlegg.
    Hvorfor ikke selge litt innlegg og kommentarer til LB ? Du har mer enn nok. Sørensen stakkar, har kun tørke iblandet gamle repetisjoner.De er til og med stjålet fra medlemmer som har sluttet å blogge der inne. Beundringsverdig hvordan LB har blitt 100 reiser værre enn FB noen gang klarte å være.

    Du får sikket god pris,de få stymperene som er igjen på LB,er i ferd med å dø av hunger tørst.

    Sveinung, den observante og likesæle

    SvarSlett
  15. Svinung er svinaktige sveinung.

    Marte.

    SvarSlett
  16. Excellent idea Sveinung!

    Ja innleggene her er herved til salgs for ti tusen kroner pr.stykk...fersklevert i mailboksen!

    SvarSlett
  17. Spørsmålet er om det er noen vits i å gi den tyranbloggen aktiv førstehjelp ?

    Har Overherre Sørensen enda ikke kastet inn underbuksen og latt deg overta styringen på LB ?

    Tror han må omdøpes til Bunkersmannen fra 1945.

    Sveinung

    SvarSlett
  18. nei jeg kommer ikke til å delta med noe der gratis i hvert fall!!!!

    etter den behandlingen den snoken lot tilfalle meg etter alt jeg har gjort for den forpulte skittbloggen..HELT GRATIS...Fuck off!

    SvarSlett
  19. Nå har jeg skrudd av korken på ei flaske cognac. Det fikk meg til å tenke på filmen "Barfly" som omhandler en haug av barrunder Mr Bukowski hadde innimellom skrivinga.
    Der var det en eldre, kan man si garvet, liten mann. Hver morgen kom han til baren, stivbeint og skjelvende. Hver morgen bestillte han en shot som aldri nådde munnen, fordi han skalv så på hånden at alt skvalpet ut før glasset kom så langt.
    En dag,etter evig lang tid, hadde han tatt med seg et skjerf som han bant fast i hånden,og rundt halsen slik at han kunne gripe tak i det med motsatt hånd. Så dro han skjerfet langsomt som en heisekran, slik at glasset med shot endelig nådde målet sitt. Nemlig munnen, og deretter nervesystemet! Fantastisk scene, faktisk.

    Har du lest Postman av Bukowski, Poe?

    Mickey

    SvarSlett
  20. Ikke det nei! Ikke jeg heller. Men, jeg har tenkt at jeg skulle...

    Har forresten meldt meg inn i foreningen:

    "De som snakker med seg selv".

    Mickey

    SvarSlett
  21. Poe er i koma ennå, etter refusjonen av Jappe Snetass.

    A

    SvarSlett
  22. Uansett, så prøver jeg å muntre ham opp. Jeg tror A(zimut) at all pr er god pr akkuarat nå! :-) Du er nå god da!

    Jeg skal forresten gi min anmeldelse av kapittel 13.

    Ps. Når han leser dette blir han ildsint!

    SvarSlett
  23. En liten misforståelse her: Jeg er ikke Azimut. Sorry.

    Arild

    SvarSlett
  24. Samma det . Arild :-)

    SvarSlett
  25. Mickey på den siste og tredje siste!

    Mickey

    SvarSlett
  26. nei hakke lest no av bukowski trur eg...men den filmen har jeg sett ja...

    poe

    SvarSlett
  27. jeg anser likevel bukowski som en stor forfatter, fordi A. alle sier det...
    B. han var en fyllefant...og C. han lot seg ikke kue av den sinnnsvake kjerringa si, men tok igjen fysisk og ga henne bank når hun ble for skrullete!

    poe

    SvarSlett
  28. http://www.youtube.com/watch?v=g8KJiay6EI0&feature=related

    se hun tullete megga sitter og terger han med cognacglasset i hånda::.WHY are u so offended by me doing something else?

    SÅNN skal damene behandles! Hun derre megga minner meg om deg mickeline...håper jan hagen vet å sette deg på plass og viser deg hvordan kjerringer skal stagges!

    Poe

    SvarSlett
  29. You fucking whore! You fucking cunt! Who do you think I am, living with other people...ja hun er utro også den fæle hora...men det er godt å se noen ha vett til å ta til motmæle...GO for it Charles!!!!

    SvarSlett
  30. sitter du og drikker når du blogger ja...hmmm er du alkis eller mickey...fyr deg heller en bønne, mye bedre det!

    SvarSlett
  31. Du er overdrevent opphengt i kjønnsroller Poe, selv om til og med jeg, innser at vitsen med menn sin eksistens begynner å svinne hen.
    Du innser, i dypet av ditt hjerte eller lever at dere er overflødige.

    Good morning, and good night!

    Mickey

    Mickey

    SvarSlett
  32. Hadde jeg vært alkis, hadde jeg vel ikke sagt at jeg drakk nå, ditt bortreiste...

    Natta. Ja det er mykje betre å røyke enn å drikke!

    SvarSlett
  33. vi er snart alle overflødige...verken menn eller kvinner trengs...the androids and the robots will soon take over...det er naturens lov det!

    god natt og snork vel du gamle droginne, det har du fortjent...

    SvarSlett
  34. Poetrixx, Fauske, Sirenia og Sny,i samme blogg?
    Det var som Satan! Har du gått fra vettet, Poe?

    Arild

    SvarSlett
  35. Hi-hi, fint at de profesjonelle bloggtrollene har funnet sin egen lille grotte der de fortsatt kan sitte og spikke løgner, intriger og imbesille teorier av gamle knokler sammen med sine anonyme kretinertilhengere.

    Bra at denne menneskelige dobøtta (pluss Sirenias) kan fungere som ventil for folk som kjenner behov for å krangle eller mobbe navngitte forfattere, spre hat og ufred, og i det hele tatt kaste mørke skygger over alt som er fint og godt i verden.

    Både din og Sirenias blogg kunne vært anmeldt 100 ganger til politiet for løgn og sjikane, men det er jo ingen vits. Det ville bare gitt dere enda mer ufortjent oppmerksomhet.

    Ja, har det ikke slått deg (og andre) som litt pussig, og ironisk, at det faktisk er JEG som genererer 95% av kommentarene og innleggene både her og hos din intellektuelle gudinne, Sirenia?

    Hi-hi. Uten meg å hate og skrive om hadde bloggene deres vært dødere og mer øde enn Namibørkenen.

    SvarSlett
  36. Roar Tyranius Sørensen er sjalu fordi Poe sin blogg er spennende og har mye variert og fritt stoff. LB er snevrere enn en sti i skogen.Inntørket og begrenset som en tysk konsentrasjonsleir.
    Hos Poe er det hundrevis av kommentarer, hos Sørensen er det moderering og bare lovpålagte dille kommentarer uten mening, kun overdrevet tomprat vrøvling.

    Sørensen skulle aldri besøke denne bloggen mer,etter det har han vært her 20 ganger for å oppleve litt liv og glede.De nødvendige variasjoner som beriker livet.

    Føl deg velkommen Herr Fører Sørensen, drikk fritt av Poe sin levende frie blogg kilde.

    Dropp Hi Hi fniset ditt.En sådann "mannaktig" knisemåte tilhører Landgaard på LB

    Jørgen

    SvarSlett
  37. Sørensen kunne vært anmeldt til Datatilsynet for mordtrusler på internet. Til politiet for sjikanering av uskyldige mennesker og forfattere som ikke er med i bloggens hans.

    For å berge seg, sletter han alt han skriver av trusler, skriver så ny dritt på nytt, og sletter igjen.Det er fremgangsmåten til den feige og falske bloggfører.

    Felix.

    SvarSlett
  38. hva slags løgner etc er det som har stått her da...ALDRI har det stått noe sånt i denne bloggen!

    Din blogg derimot renner over av slikt søppel---

    snart begynner jeg fra ny plattform...da skal jeg KNUSE LB hahaha...u just wait din vesle makk!

    SvarSlett
  39. Her er det jo like dødt som på LB.
    Kom deg ut av sengehalmen, Poe!

    Arild

    SvarSlett
  40. Livet venter på deg! Og leserne!

    Arild

    SvarSlett
  41. Riktig Poetrixx. Ikke la den tølperen Søren utmatte deg.Det er det han satser på.

    Kjør på.

    Sveinung

    SvarSlett
  42. sorry boys, dere får vente på den nye plattformen, som er like om hjørnet...den jeg og mine allierte skal knekke LB med..inntil videre gidder jeg ikke sitte her og skrive piss for slike slappmikler som dere...

    SvarSlett
  43. Alt er bedre enn LB. Bloggen til Poe er suverent overlegen LB

    Marianne.

    SvarSlett
  44. Den er i alle fall morsommere. Det skal Poe ha!
    Arild

    SvarSlett
  45. Poe har skjønt poenget.LB skjønner ingenting.

    Hilde.

    SvarSlett