torsdag, mars 05, 2009

Tigging er det mest naturlige yrket, og tiggerne de frieste menneskene!

Ja jeg har selv vært tigger, så det vet jeg!

Aldri er du så fri og aldri setter du sånn pris på selv de enkleste gleder som når du ikke eier annet enn det du går og står i, og ikke vet hvor neste munnfull mat kommer fra. Det er da man lever mest intenst og nært og i øyeblikket, og da skjer det alltid en mengde utrolige, lærerike og interessante ting rundt deg og med deg!


Jeg tror grunnen til at det er slik, er at mennesket opprinnelig er skapt for å leve på en slik måte. Vi stammer fra savannene i Afrika, der menneskene en gang levde som samlere, jegere og nomader, og livet var usikkert og utrygt, og man ble tvunget til å leve det til fulle i øyeblikket, for å overleve. Og aldri var vel livet rikere og fullere og mer meningsfullt enn da?!Ja det finnes mange lykkelige tiggere, det garanterer jeg deg, og jeg tenker ennå med vemod tilbake på den tiden da jeg eide ingenting, og på den frihet jeg hadde da, og på alle de opplevelsene jeg hadde da. Jeg har mange ganger tenkt på bare å forlate alt og oppsøke tiggertilværelsen igjen, men jeg frykter at det kanskje ikke blir det samme om jeg søker en slik tilværelse frivillig. Men en gang skal jeg nok gjøre det, håper og tror jeg, frivillig eller ufrivillig.Og kastesystemet er det langtfra umulig å unnslippe, det er bare reinspikka tullprat! En av Indias største politikere kom fra de kasteløse, de uberørbare. Så det er absolutt mulig. Intet er umulig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar