torsdag, mars 05, 2009

Den nye kunsten!


Som alle vet så persiperes kunsten først og fremst gjennom sansene og bearbeides og konsumeres deretter av bevisstheten og underbevisstheten, overbevisstheten, kroppsbevisstheten, trendbevisstheten og hva de nå heter alle disse bevissthetene som bevisste og moderne mennesker har utviklet i dag, og som tilsammen utgjør det vi kaller sjelen.
Vi har forskjellige typer kunst, som oppfattes gjennom helt forskjellige sanser. Musikk oppfattes gjennom hørselen, malerier og alt annet visuelt gjennom synet, og kokkekunsten, den eneste kunsten der nordmenn gjør seg gjeldende til tross for tilstanden i det norske kjøkken, der retter som kumle og lefse, lutefisk, fiskeboller, pytt i panne, havregrøt, pottitball, haraball og andre lekkerbiskener etc. etc. er utviklet gjennom en lang og stolt tradisjon i fjøset... henvender seg til smakssansen.





Men hva med luktesansen og den taktile sans?
Ingen kunst henvender seg til disse sansene!
Vel man kan kanskje si at billedhoggerkunsten henvender seg også til den taktile sans, men så lenge ingen får lov å berøre skulpturene når de er på utstilling, medfører dette egentlig ikke riktighet heller. Jeg har derfor tatt skjeen i egen hånd og gaffelen i den andre så å si, for skaftet til høygaffelen fikk jeg rett i nesegrevet da jeg tråkket på den idet jeg plukket meg i nesa ... og utviklet en kunst for nesen.

Jeg har allerede satt i gang produksjon av forskjellige dufter som kommer på boks om ikke lenge, produsert fra mitt eget lille hjemmelagede dufteri her i Thailand. Nå kan man hevde at slikt som dette allerede finnes i form av sprayflasker med godlukt som man sprayer rundt i huset, samt parfyme og deodoranter etc. men dette er jo bare bruksprodukter beregnet til å overdøve dårlig inneluft og brukerens egne stinkende kroppsodører, og det står ingen kunstnerisk vilje og hensikt bak. Dessuten, parfyme og desslike appellerer jo bare til det behagelige, liksom enkelte 'kunstnere' bare søker å selge seg selv og sine produkter gjennom å lage dekorativ samtidskunst som pryder opp stueveggene til borgerskapet ... kunst som er glemt i løpet av ti år.
Så dette kan på ingen måte kalles ekte kunst.

Men nå har jeg altså kastet meg ut i luktekunstens mysterier og har allerede startet produksjon på boks. Boksen er konstruert på en slik finurlig måte at den bare avgir lukt dersom kunstkonsumenten trykker nesa inntil boksen og sniffer, på den måten varer lukta i hundrevis av år.
Jeg har nå laget en serie jeg kaller Indisk gorrdiar'e, og en annen serie jeg har kalt På flatfylla i Pattaya. Begge kunstseriene er selvsagt basert på ekte opplevelser kunsteren har gjennomgått selv. Jeg inntok nemlig et meget tvilsomt måltid på en strandrestaurant i Goa i India for en stund siden, hvoretter jeg ble liggende på dassen i 24 timer mens tarmene vred og vrengte seg i dødstrekninger og tappsjettaen sprutet rykkvis og i lange seige støt og serier ut av endetarmsåpningen og sprayet ned hele veggen slik at toalettet fikk helt ny farge på tapetet ... og gikk ned minst fem kilo i løpet av det døgnet.

Etter at jeg var kommet til hektene tok jeg så og skrapet dette mageinnholdet ned fra vegger og tak og kostet resten opp fra gulvet og delte det deretter på forskjellige små bokser, alle nummererte og signerte av kunstneren selv. Det er kun 100 utsøkte eksemplarer i denne serien, og de går for den avsindig rimelige sum av bare 10000 kr. stykket! Dere kan bestille hos meg nå, men vær lynsnare før lageret er tomt! Likeledes med serien På fylla i Pattaya, den består av det mest avskyelige og stinkende oppkast etter for mange drinker jeg fikk innabords sist jeg var der, og bare ved et lite sniff av en slik boks rulles kunsterens grusomme opplevelser opp for tilskue...nei tilsnifferens indre som en film på et kinolerret.












Nå er det kanskje noen som vil innvende at dette jo ikke er behagelig og ikke noe man vil ha inn i huset, men skal kunst alltid være behagelig?! Er ikke den største kunsten den som provoserer, ja vekker ubehag og smerte og stiller spørsmål ved vår eksistens? Og ikke minst spørsmål om hva vi inntar til mat og drikke?! Så bare bestill nå mens dere ennå har sjansen!

Jeg kommer til å bli den nye Damien Hirst, med en helt ny kunstretning. Tenk på det, hehehe snart er jeg mangemillionær og dere kan skryte av at dere har et tidlig verk av Poetrixx i deres eie og bli søkkrike dere og! Så slå til nå før det er for sent! Dette er jo en investering ikke bare i kroner og øre, men også for deres slappe og tafatte ånd, som så absolutt trenger å sniff ... nei piffes opp!

6 kommentarer:

  1. Genuint, intet mindre.
    Uovertruffent fortalt.
    En perle rett og slett

    SvarSlett
  2. slutt med smiskingen azi...dette er bare dritt!

    dont u smell it...

    SvarSlett
  3. eller er det deg mette...du sikler etter en slik boks ja...ok jeg kan gjerne sende i postoppkrav...

    SvarSlett
  4. Nå har jeg nettopp fått deilig kroppsmassasje av en 19-årig jente, så for øyeblikket er jeg i veldig godt humør. Og hun har selvsagt spurt pent om å få overnatte her, noe jeg i min sedvanlige edelmodighet og mitt uovertrufne høysinn ga henne tillatelse til.

    SvarSlett
  5. blir du aldri voksen du nei hahaha...

    lurer seg inn her og kommenterer anonymt, mens det lyser fra hvert eneste komma hvem som skriver...

    SvarSlett
  6. Tiltrukket av godlukten fra gaveboksen
    Godt skrevet,surprompen

    SvarSlett