torsdag, mars 05, 2009

The show must go on!

Vi lever i en visuell tid, derfor kravet om å vise- ikke fortelle, som er blitt noe av et mantra i litteraturen i dag, hvor en tusener av år gammel tradisjon, nemlig fortellerkunsten, er kastet på bålet til fordel for denne overfladiske og utilstrekkelige formidlingsteknikken, hvor bare de hastige, flimrende overfladiske øyeblikksbilder teller ... og hvor man opplever at forfattere som ønsker å gå i dybden og vise sammenhenger som ikke lar seg påvise uten i en videre historisk, sosial og kulturell kontekst blir kritisert fordi de forteller og ikke viser. De er dårlige forfattere fordi de ikke strengt holder seg til dette show dont tell-konseptet; de behersker ikke kunsten å skape bilder og inntrykk i leserens bevissthet og avskrives derfor som uinteressante ... akkurat som om litteraturen bare er en kinofilm i tekstforkledning.
Vi har altså brakt oss selv i den situasjon at vi fraraner oss selv muligheten til en dypere og sannere erkjennelse, til fordel for tabloidsannheter underkastet dette litterære motefenomenet, helt i pakt med tidens ånd ... eller mangel på sådan.



Virkeligheten med alle dens apparisjoner konstrueres og skapes i vår moderne medietid via forskjellige billedmedier og deres tilnærmede monopol på formidlingen av kunnskap. Mer enn å speile livet gjennom en politisk, kulturell eller sosial fortelling, er det en detaljfiksert «showing» som gjelder. Menneskene skildres for «synet som sans», for å si det med den franske filosof Lyotard. I en visuell kultur har menneskenes utseende prioritet foran non-figurative markører som for eksempel klasse og sosiale relasjoner; disse er jo så vanskelig å se og avdekke ved et første øyekast.
I en visuell kultur fortelles livet til menneskene gjennom et billeddrama og ikke via kjedelige teorier og fortellinger som tar leserne med «behind the scene»; som prøver å fortelle mer enn å vise hvorfor livet har blitt slik det har blitt for de individene som beskrives.
Det handler om spektakulære bilder som viser mer enn de henviser; som er til for å ses på - snarere enn å gi innsikt. Det synlige knyttes ikke til noe usynlig; det vil si til en eller annen «telling» form som kan få oss til å se mennesket og dets skjebne i en større setting. Det er «showing» og ikke usynlige menneskelige og sosiale strukturer som har prioritet. Bilder som tilfredsstiller voyeurens begjær etter visuelle «close up`s» som ikke er noe annet enn nettopp visuelle «close up`s». Livet skal omsettes i synlige former, derfor blir det vanskelig å snakke om for eksempel abstraksjonen «arbeiderklasse». Det er jo så vanskelig å gi de sosiale generaliseringer et distinkt visuelt uttrykk.
«Your body is a battleground» er undertittelen på en bok som betoner kroppens betydning for identitetsdannelse. En kjølig «showing» hvor kroppen som form uten sjelsinnhold har overtatt hovedrollen. Alt som er, er i bildet. Som den billedvegrende Jean Baudrillard sier i «Bildets onde ånd»:«I det dialektiske forholdet mellom det virkelige og billedet, er det for oss for lengst billedet som har seiret og gjennomtvunget sin egen iboende og kortvarige logikk uten dybde,…en logikk til utslettelse av sin egen referent.







Her er noen sitater fra en anmeldelse av Nobelprisvinneren Elfriede Jelineks roman ''Elskerinnene''. Anmeldelsen har tittelen ''Hat og undertrykkelse i alpene'', er skrevet av Jonny Halberg og sto på trykk i Dagbladets papirutgave 10 oktober 2006:

'' ''Elskerinnene'' er en instruktiv tekst. Forfatterstemmen, som holder handlingen på avstand, er autoritær, og nøler ikke med å kommentere, dømme eller belære. Forfatterholdningen er beslektet med Berthold Brects lærestykketankegang, hvor det retoriske blir lagt åpent ut for leseren, og ikke smuglet inn i teksten gjennom sentimentale framstillinger, realistiske fortellergrep, fortielser eller strategisk utvalg. Istedet for borgerskapets indirekthet og estetisering, kommer forfatteren med klar tale.''

Hmmmm ... ''...det retoriske blir lagt åpent ut for leseren, og ikke smuglet inn i teksten ....'`

Ja er ikke dette en langt mer ærlig måte å formidle en historie på enn ved gjennom litterære knep og virkemidler å fremstille fiks ferdige situasjoner som leseren innbys til å ta del i, og på den måten blir manipulert til å ta for god fisk ektheten i det som formidles?`Er det ikke ærligere å påstå, postulere og ikke minst FORTELLE hvordan tingene forholder seg og hvordan de skal oppfattes?
På den måten står forfatteren åpent fram som en subjektiv person som forteller en høyst subjektiv historie, som leseren da kan godta eller forkaste når det gjelder den innebygde troverdigheten, budskapet, moralen og de andre litterære entiteter som forfatteren søker å formidle.

I årtusener har forfatteren vært først og fremst forteller. Han har fortalt historien slik han selv har oppfattet den og selv vektlagt de aspekter han mener bør framheves. Forfatteren har dermed opphøyd seg til autoritet over leseren i kraft av å velge ut det han vil fortelle og understreke.

Men dersom forfatteren utsletter seg selv og gjør leseren til fiktiv medopplever av teksten ved å ikke bruke påpekende, men utbroderende, visende, manipulerende virkemidler der han brer ut og skaper bilder og miljøer og situasjoner han inviterer leseren inn i, skapes et falskt bilde av forfatteren som ikke-autoritet ... som en objektiv og nøytral formidler av teksten.
På denne måten blir det langt lettere å manipulere leseren ... til å villede ham til å anta de synspunkter forfatteren ønsker han skal anta, nettopp fordi leseren ikke opplever å bli manipulert!
Ingen selvstendige, friske mennesker som er ved sine fulle fem ønsker jo å bli fortalt hva de skal mene og tenke, derfor er denne metoden med show dont tell så virkningsfull og effektiv og ... farlig. Det var derfor filmen ble betraktet som det mest effektive propagandamediet av nazistene ... selvfølgelig med rette. Denne metoden er som skreddersydd for dagens makthavere som ønsker større kontroll over opinionen.




Og den er perfekt for showmakere...



25 kommentarer:

  1. Første avsnitt i denne teksten er bygget på en artikkel om stoffmisbrukere jeg kom over i Vinduet, tror jeg det var...

    SvarSlett
  2. nei sorry...ANDRE avsnitt!

    SvarSlett
  3. Glimrende tekst, Poe. Det er da så usigelig trist at du ikke vil poste slikt som dette i LB. Nå er jo bloggen 100% etter din smak.
    Please?

    SvarSlett
  4. Grunnen til at jeg ikke meldte meg inn i bloggen din, var bare at jeg var overarbeidet med det tekniske i LB! Selvsagt ville jeg bli medlem, men jeg var for sliten til å bli med og utforme din blogg med moderatorrettigheter, slik du tilbød, og bygge opp LB samtidig. Jeg ville bare vente litt.
    Går da ikke an å bli så hårsår for slikt.
    Nå er til og med Mogens, en av dine store beundrere, på plass i LB.

    SvarSlett
  5. hårsår...at du ba meg ryke og reise med stasibloggen min?
    dette er jeg egentlig ikke noe fornærmet for, jeg tar det bare som et tegn på hvor landet egentlig ligger...

    jeg blogger ikke inne i LB har jeg sagt, dere er jo konkurrentene mine nå og jeg betrakter dere nærmest som dødsfiender... i blogghenseende i hvert fall!

    du har til og med fjernet linken til min blogg fra forsiden der...og like godt er det for ingen av de fjolsene som er tilkyttet den bloggen vil jeg ha inn på min blogg...så bare ikke gjenopprett den lenken!

    og ikke kom og kommenter mere på min blogg med tullet ditt...jeg er ikke interessert i å høre mere mas om å blogge på LB nå har jeg jo sagt ørten ganger, bloggen er sannsynligvis infisert av et virus allerede, og jeg vil ikke ha computeren min ødelagt!

    SvarSlett
  6. Ja, ja, veldig trist, og jeg har selvsagt ikke fjernet noen link til bloggen din; jeg har tvert imot spurt deg om du ønsker en slik link...!
    Og "stasiblogg" brukte jeg jo utelukkende humoristisk da du knapt ville ha noen til å blogge i LB.
    Absolutt alt det du sier, er det reneste rør og vås.
    Det vet du med 100% sikkerhet.

    SvarSlett
  7. rør og vås...jeg la jo selv ut lenken til bloggen min der, og nå er den borte...så her rører nok du.
    Enough said om dette vaset!

    hva er så trist med at folk går forskjellige veier? nå har vi vært forbundsfeller noen måneder og kjempet en rekke kamper sammen, noen kronet med seier, andre med nederlag...og det har vært en interessant, lærerik og givende periode for meg i hvert fall...og jeg håper det samme for deg og pia.

    But life goes on...en ny epoke er i ferd med å inntre...og det er tid for oppbrudd og reise mot nye horisonter.
    Du burde ikke synes dette er trist, men tvert i mot glede deg over den tida som har vært...dvs. hvis du synes den har vært positiv, eller i det minste lærerik.

    Ingenting varer evig, og i neste øyeblikk kan alt være borte...slik utallige mennesker har opplevd og slik vi også skal erfare en vakker dag. I neste øyeblikk kan du eller jeg være døde...derfor tar jeg aldri noe for gitt, slik du tilsynelatende har gjort mht. vår allianse.
    Du trodde kanskje at den ville vare for alltid?Det forekommer meg at du, som de fleste mennesker, har tatt som en selvfølge at de verdier og de goder eller venner du besitter skal vare forever, og blir skuffet og lei deg når de viser seg å ikke gjøre det.

    jeg er nok en meget upålitelig og uforutsigbar følgesvenn, for jeg hopper og spretter så mye overalt at i neste øyeblikk er jeg borte...for alltid. Akkurat som livet...
    thats the way it is, has ever been, and will be forever...

    SvarSlett
  8. jeg var nettopp innom LB..da dukket det opp en melding som sa...

    a script on this page is causing mozilla to run slow, if you dont close it your computer may become unresponsive!

    Hva er det som skjer der?

    Nei denne teknikeren har selvsagt ikke lagt inn virus som crasher hele bloggen, da ville den jo være oppe og gå igjen i løpet av kort tid, siden du har kopi.

    langt smartere ville det være å legge inn masse dilldall der som gjør at den går sakte...og ellers bare køder og tuller og tøyser...

    min blogg har mange flere sideelementer med videoer etc som opptar masse space, langt mer enn LB...så hvorfor opplever jeg ingen problemer der...?

    SvarSlett
  9. den siste kommentaren over her fikk jeg ikke postet før jeg skiftet fra mozilla til explorer...så tydeligvis ble firefox infisert av noe dritt fra LB

    jeg går ikke inn der mere, det er sikkert...den bloggen er det noe riv ruskende galt med...

    SvarSlett
  10. Mogens registrerte det samme, og teknisk sakkyndig er selvsagt informert.
    Dette er ting som kan oppstå når man prøver å reparere og forbedre ting; det vet de fleste normale, vettuge mennesker (de som ikke lider av paranoia). For uten testing og forsøk, så blir det heller ingen forbedringer. Mange raketter og romferger som er blitt sprengt i fillebiter også. Men nå er vi snart på Mars.
    Du tilhører dem som er tilfreds med møkk og aldri ønsker å gjøre noe for å forbedre verken ditt eget eller andres liv.
    Du trives som parasitt på det norske samfunnet du snakker så nedsettende om, og skriver svære blogger og lange, selvrunkende og selvforherligende artikler for å forklare all verden, og rettferdiggjøre overfor deg selv, hvorfor det er all right å være en lat, norsk drittsekk.

    SvarSlett
  11. om ikke lenge skal du få ete de ordene i deg...

    SvarSlett
  12. til musikk av poetrixx ... hahaha

    SvarSlett
  13. jeg begriper meg forresten ikke helt på deg og din reaksjon...her har jeg uttrykt takknemlighet overfor deg og pia mht. alt vi har opplevd sammen, og takken du gir meg tilbake for denne tiden er å skjelle meg ut som drittsekk fordi jeg skriver humoristiske skildringer av mitt liv som uføretrygdet.

    og jeg er faen ikke lat heller, din slask....jeg har millioner av jern i ilden og skal snart åpne mitt eget jernstøperi...og der skal du faen meg få se kannestøperi hahaha!

    SvarSlett
  14. Sånn, nå har jeg lagt ut link til bloggen din igjen, så nå får du besøk enten du vil eller ei...

    SvarSlett
  15. Men jeg kan aldri huske at jeg slettet noen link inn hit. Om jeg skulle ha gjort det, var det bare for å rydde opp i gadgeten og glemte å få deg på igjen. Men, selvsagt, det blir som Fauske; noen brenner etter å få vann på klage- og pludremølla si.

    SvarSlett
  16. Hvem er denne Fauske

    SvarSlett
  17. du kan bare fjerne denne linken med en gang...jeg vil ikke ha dette slenget inn her!

    faen jeg grøsser bare ved tanken på at visse folk der inne skal oppdage denne bloggen ...skjønt arthur er ok...


    denne bloggen er jo opprettet NETTOPP med tanke på å unngå flertallstyrannene som hersker i kraft av sin majoritet, og jeg har da intet som helst ønske om å få dem inn hit...jeg er helt fornøyd med å være helt mutters alene her om nødvendig...

    SvarSlett
  18. og du er selvsagt velkommen til å legge inn noen av dine ytterst velskrevne og tankevekkende innlegg her arthur!

    SvarSlett
  19. dette skal ikke være en egoblogg for å promotere meg selv, men et offentlig eller i hvert fall halvoffentlig sted...der bare spesielt utvalgte slipper inn hehehe...

    azimut er ikke velkommen...du har takket nei allerede...jeg gir faen ikke folk mer enn en sjanse, i hvert fall ikke når de foraktfullt kaller bloggen min stasiblogg, da og inn i LB sammen med geniene der hohohoho...

    SvarSlett
  20. Bloggen din er kjempefin å lese og stilige videor har du lagt inn.
    hilsen Angela

    SvarSlett
  21. takk for det angela...hvem er du btw...er du en av disse tenåringsbabene på nettby som hele tiden overfaller meg med tilbud om nakenbilder og webcamsex så vit at jeg er taken...eller forresten hey brems nå litt i svingene her hohohoho...når jeg tenker meg er det jo alltids plass til en til i heiagjengen, for en med et så stort hjerte som meg...klarer bare ikke skuffe folk jeg!

    SvarSlett
  22. jeg har forresten tenkt å opprette skjønnhetskonkurranse her...alle kvinnelige beundrere av meg og bloggen min kan sende inn nakenbilder av seg selv som jeg så vil smelle opp på forsiden, og deretter vil leserne kåre vinneren...som får en helnatt i hengekøya med meg under palmene her på ko samui som premie!

    SvarSlett
  23. noe nytt om han forskeren svendsmark...arthur?

    jeg ser at de nyeste teoriene om global oppvarming spekulerer i sannsynligheten for at det er solen selv som gjennom økt stråling er årsaken..de andre planetene er nemlig også blitt varmere!

    og er det virkelig rimelig at en minimal økning i nivået av karbondioksyd, som bare utgjør 0,03 prosent av atmosfæren virkelig står bak temperaturøkningen???
    dette lukter det bøff av lang lei!

    hahaha tenker dette vil rive livsgrunnlaget og formuene unna alle disse dommedagsprofetene som parasitterer og gjør seg til millionærer på å kjøre menneskene psykisk ned med livsangst...

    jeg spytter på denne bøfferen al gore og slenget hans...de er ikke annet enn en de facto miljømafia som svindler og bedrar opinionen...denne filmen hans er jo blant annet full av regelrette løgner og feilinfo.

    SvarSlett
  24. titta inn nå jeg,måtte legge meg sjønner du.
    veninna mi Maiken som sa om sia di. Hun syns du skriver så råttog ærlig.
    Det syna jeg og selv om jeg ikke ajønner alt.
    har du noe bilde av deg her inne prøvde å se men ser ikke noen
    angela

    SvarSlett
  25. dont u try it..fauske! eller en i heiagjengen hans...

    SvarSlett