lørdag, april 18, 2009

Menneskedyret

.



.



Er mennesket virkelig bare et litt mere avansert dyr, slik mange har hevdet ... ikke vesensforskjellig fra de andre høyerestående artene som lever på jorden?
Er vi bare en slags ape i menneskeforkledning?
Nei ... selvsagt er mennesker mer enn bare et litt høyerestående dyr.
Såvidt jeg vet er vi de eneste vesener som er i stand til abstrakt tenkning, til å resonnere ved hjelp av begreper og symboler etc. og tilkjennegi vår tenkning til andre medlemmer av vår art gjennom språket. Riktignok har andre arter også et slags primitivt språk, men bare i form av visse lyder etc. for konkrete fenomener i omgivelsene, som f.eks. ved å skrike når en fare dukker opp.
.




.



Evnen til abstrakt tenkning, som gir seg uttrykk i kulturen, representert ved kunst, vitenskap, religion og filosofi, vår bevissthet om døden, forestillinger om det hinsidige og et liv etter dette livet ... mener jeg er menneskets adelsmerke, men der er også andre ting som utmerker oss.




. .



Latter, gråt, humor, muligheten til å lyve, fantasien og den spekulative forestillingsevne ... i tillegg til vår overlegne kroppsbeherskelse, f.eks. vår sofistikerte bruk av hendene til å bearbeide ting i verden,




..



vår bruk av ansiktet til å formidle følelser, stemninger og tanker, og vårt overlegne intellekt som vi bruker til å manipulere omgivelsene med, til å bygge maskiner, til å utrydde farer og truende sykdommer og forlenge våre liv gjennom medisinske nyvinninger, samt vår begynnende utforskning og sannsynlige kolonisasjon av kosmos.



.


Hvilke andre dyr er det som driver med lignende foreteelser?
De andre skapningene på jorda er jo ikke i nærheten av oss når det gjelder sjelelig, intellektuell og psykisk og fysisk utrustning! Nei på denne planeten er vi totalt overlegne vesener, vi er som guder i forhold til de andre skapningene her.

Og det er nok nettopp det som skiller oss aller mest fra de andre skapningene: vår bevissthet om Gud og at det er mulig å nærme seg det guddommelige i oss selv...




.

8 kommentarer:

  1. Trist at du ikke får kommentarer på gode tekster, Poe. Jeg har alltid vært en av dine svorne tilhengere, og jeg har prøvd å løfte deg fram i lyset. Til og med anbefalt tekstene dine for redaktører og forlagsfolk.
    Men du må stå fram som den du er, med bilde og navn, slik at folk kan kontakte deg og få verifisert hvem du er. Anonym er greit en periode, men folk (i hvert fall ikke jeg) orker ikke å forholde seg til en som alltid gjemmer seg, og likevel angriper alt og alle, ofte på en ganske brutal måte. Det hjelper ikke hvor talentfull du er, på sikt blir det nesten som å forholde seg til et dataprogram eller en maskin. Ingen kan jo vite om du i det hele tatt eksisterer. Da blir det hele ganske meningsløst og grunnleggende uredelig og veldig feigt. Rart at du ikke skjønner dette selv.

    SvarSlett
  2. synd...jeg synes ikke det er det minste synd...verden er full av idioter og snart er vi døde alle sammen...so what the fuck...jeg driter total hamster i andeby i om folk leser det jeg skriver eller ei...hvorfor i helvete skulle de nå det, har de virkelig ikke noe bedre å anvende sine fåtallige timer her på jorda til???
    selv har jeg til hensikt kun å nyte den tiden jeg har igjen som eksisterende vesen i verden og bryr meg katta om noe som helst annet..

    og når skal du få inn i den trange skallen din at jeg ikke KAN være andre enn meg selv...dvs. Poetrix???!!! Jeg er jo selvfølgelig IKKE den som forfatter meg, jeg er et heteronym og den personen som skaper meg er ikke synonym med meg...jeg er nok en del av vedkommendes personlighet, men selv utgjør jeg bare meg selv og slett ikke ham...han er et langt dypere menneske enn du får inntrykk av ved å lese det jeg skriver, og dersom han skulle begynne å blogge under eget navn ville bloggen sett vesentlig annerledes ut!

    Så hvis du forlanger at jeg skal stå fram som vedkommende som skaper meg forlanger du samtidig poetrixx død...og jeg har ikke tenkt å dø riktig ennå...

    poetrixx

    SvarSlett
  3. Hei alle sammen!

    Det er jeg som skaper poetrixx.

    Snart vil jeg begynne å blogge under eget navn, samtidig som jeg opprettholder liv i poetrixx.

    overraskelsen vil formodentlig bli stor den dagen jeg avslører at poetrixx er en del av meg...

    G.O.

    SvarSlett
  4. Hei Poe...
    Det blir artig å lese deg under eget navn.
    hilsen Sny

    SvarSlett
  5. Eller kanskje du bare kødder?

    SvarSlett
  6. nei det blir nok dessverre ikke fullt så artig...som uanonym blir jeg jo tvunget til å ta hensyn til den dustete norske injurielovgivningen, der man ikke kan åpne kjeften nesten uten å bli saksøkt...og i og med at jeg ikke er millionær og heller ikke unner mine fiender noen penger vil æreskrenkelsene dessverre da måtte utelates...

    så dem får poetrixx ta seg av!

    GO!

    SvarSlett
  7. Ja i norge er det desverre BARE mulig å ytre seg sånn noenlunde fritt under anonymitet...dette er en av de viktigste grunnene til at jeg er et heteronym...

    poe

    SvarSlett
  8. Eneste som skiller oss fra dyrene i en minimal grad, er åndeligheten. Men også her er det begrenset, for du kan finne åndelighet i dyr, som hundens hvis dens eier er dens gud. (Nietzsche)
    Mennesket er et dyr, vår utvikling er bare fordi vi har klart å utnytte intelligensen på en praktisk måte, nemlig gjennom bruken av verktøy.

    SvarSlett