mandag, april 13, 2009

Spanklotto!




Her for et par års tid siden var jeg ute på den legendariske Reggae Pub på Ko Samui og danset med en gæern russerinne som nesten holdt på å danse fetta, nei fletta av meg der vi alene på dansegulvet foran en mengde tilskuere demonstrerte våre kunster, og i mitt forsøk på å imponere henne greide jeg å breakdanse, bokstavelig talt, kneet mitt ca.10 cm ut av ledd ... og falt ned på dansegulvet skrikende av smerte mens alle de andre gjestene på diskoteket holdt på å le seg ihjel.
Senere på kvelden humpet jeg rundt i Reggae Road, en av lysløypene her, og så liket av en nordmann som lå midt i gata, skutt gjennom tinningen av en thai i et narkooppgjør, visstnok. Samme kveld ble en svenske også drept, og en danske såret i skyting. Og jeg vrikket altså kneet. Så det var Skandinavias dag i Ko Samui den kvelden...
.

Jeg er ennå ikke fullt ut restaurert etter denne episoden som altså skjedde i desember for to år siden. Ennå har jeg smerter i kneet, om enn de ikke hindrer meg på samme måten som før.
For i begynnelsen var jeg nærmest sengeliggende pga. betennelser og smerter og opphovning. Min samboer måtte ordne det meste for meg.
Og nå opplevde jeg noe interessant. Aldri har jeg vært så tålmodig og mild og snill med min samboer som etter at jeg pådro meg denne skaden!
Plutselig innså jeg jo hvor dyrebart livet er og at man på ingen måte kan ta for gitt at man skal få lov å gå omkring på denne planeten sykdoms-og lytefri og med alle sanser og funksjoner i behold. Man har jo ingen garanti for noe som helst; i neste sekund kan man rammes av slag, slik det har skjedd med naboen min, eller man kan bli lam etter en trafikkulykke, eller blind eller rammes av MS, slik det hendte med en kamerat av meg som sitter i rullestol nå.
.

Så etter at jeg ble så hemmet av alle disse smertene lærte jeg å sette pris på livet på en helt annen måte, og virkelig verdsette de såkalte små tingene i hverdagen. Aldri har jeg vært fornøyd med så lite, og aldri så blid for den minste lille ting, og som sagt aldri så snill og hensynsfull overfor min samboer som etter denne ulykken. Jeg tror jeg har gjennomgått noe av det samme som folk som har stirret døden i hvitøyet gjennom å kjempe mot kreft e.l. Etterpå har de kommet styrket ut og med et helt nytt syn på livet.
Og det er nå jeg har fått en ide', en glimrende, briljant ide' etter min mening!
Hva om staten holdt en slags lotteritrekning hver uke, noe a la Lotto, der den heldige vinneren ble plassert i en slags gapestokk på torget i hjembyen, og så kunne hvem som helst komme og gi vedkommende juling?! Og julingen ville ingen ende ta før hvert eneste bein i kroppen var brukket på den utvalgte, liketil stigbøylen, ambolten og hammeren i det indre øre! Det hele under overoppsyn av leger selvsagt. Når den heldige stakkaren så hadde undergått hele beinbrekkerprosessen ble han deretter fraktet til sykehus for behandling, og etterpå plassert på et hjem for rehabilitering. Og under denne rehabiliteringen vil han så tilegne seg et helt nytt og sannere og sunnere syn på livet.
.

Han vil lære å sette mer pris på de små ting, på andre mennesker, på seg selv og på livet og verden generelt, og aldri mer vil han være misfornøyd med at naboen har større båt enn ham og streve slag, diabetes og hjerteinfarkt på seg i kampen for å skaffe seg større og flottere ting enn andre mennesker.
.

9 kommentarer:

  1. Det som gjør alle disse, isolert sett, gode innleggene så verdiløse og uinteressante, ja, det som gjør hele bloggen knekkende likegyldig for 99,99999999999999% av menneskeheten, er at du aldri våger å stå fram som den du er, med fullt navn og ansikt. Dette vitner ikke bare om en enorm, ussel feighet, siden du skyter med skarpt mot navngitte personer og forfattere og hvem og hva det skal være, ja, du nøler ikke med å drite ut gud og hvermann. Det er også en hån mot alle dem som gidder å bruke tid på å lese hva du skriver. En hån mot vennskap, integritet, ærlighet og absolutt alle ideer du forfekter i dette forumet og andre fora. Derfor blir det helt verdiløst. Og derfor får du også null kommentarer og bloggen har null interesse annet enn for deg selv.

    SvarSlett
  2. Grunnen til at jeg nevner dette, er at jeg i det siste har merket meg denne feigheten i andre fora/blogger. Anonyme drittsekker som sitter og gjemmer seg bak tastaturet og spyr ut skit om meg og boka mi og alt mulig. For meg er dette bare avskyelige krek, og jeg ønsker dem god tur til helvete. Finnes knapt verre krek.

    SvarSlett
  3. hvem snakker om våger, din tafatte lille pikk...det er KUN praktiske årsaker til at jeg er nødt til å forbli anonym!

    Jeg er vel for faen ikke det minste redd for å avsløre mitt navn...ja jeg har gjort det i andre sammenhenger på nettet, og kommer nok til å gjøre det her også om ikke altfor lenge...

    SvarSlett
  4. Ja, denne visa har jeg hørt utallige ganger. "Jeg er ikke det minste redd..." "Praktiske årsaker..." "Om ikke altfor lenge..." Osv.
    Minner meg om en alkoholiker som lover at han skal slutte å drikke - og forventer at familie og venner skal tro ham.
    Hvor lenge skal du gå rundt og bedra deg selv på denne måten?
    Når du skal fatte mot? For det kreves MOT å stå fram som den man er, spesielt når man kritiserer andre.
    Og dette motet har du ikke. Og da faller i grunnen hele prosjektet ditt i fisk, for alle kan være modige når de sitter trygt og godt gjemt inne i skapet.

    SvarSlett
  5. pisspreik i ræva min herre...ingen har større mot enn meg når det gjelder å blottlegge sin sjel og sine innerst tanker på internett...hvor i helvete finner du vel noen som er mer åpen og ærlige og MINDRE anonyme enn meg...nowhere for faen!

    disse tom egelandene og knut ragene som står fram med navnene sine...hva vet du om deres personlige liv og innerste tanker og meninger...null og nix baby!

    JEG er faktisk den som er minst anonym av alle jeg kjenner som blogger...og om jeg offentliggjortde navnet mitt ville det ikke gjøre noen forskjell, siden jeg ikke er en kjent person . Hva i helvete spiller det for forskjell om jeg står fram og røper at jeg heter kjell thoresen eller per andersen...hvor klok blir du av det?

    men nå har du provosert meg så mye med idiotiet ditt at jeg kan love deg en ting...jeg kommer ikke til å røpe navnet mitt før om tidligst fem år hahahaha...
    '
    now get the fuck outta here og irriter meg ikke mere med dette kjedelige gnelderet og gi faen i og les denne bloggen hvis dette pisset opptar deg så mye...

    SvarSlett
  6. btw...jeg har intet prosjekt...hva i faen skulle nå det være...jeg driter vel i alle og hva de mener om noe som helst...jeg har min egen agenda, og den følger jeg nådeløst inn i de landskap den bringer meg...

    SvarSlett
  7. Jeg er bare blitt så dønn lei disse anonyme bloggerne. Det blir som "nettvenner" som skriver kjærlighetsbrev til hverandre om hverandres innerste tanker uten at noen vet hvem den andre er, de lurer og bedrar hverandre med falske navn og falske bilder.
    I Japan har de visst egne program man kan skrive til og få svar fra, personligheter akkurat som din, maskiner som skriver innlegg og brev.
    Dette er akkurat hva du driver med.
    Det er så tomt, feigt og uhederlig som det går an å få blitt, uansett hva hva du sier.
    Jeg kommer ikke til å kommunisere mer i mitt liv med slike mennesker. Som du sier: Livet er for kort til å bli engasjert av hva anonyme bloggere sier og mener.

    SvarSlett
  8. ok get lost og finn deg noen ærlige mennesker å kommunisere med...

    jeg er pisslei folk som skal psyke meg fordi jegt er anonym, så du er herved utesperret herfra.

    SvarSlett